Midmid
Klanten Kaashandel Remijn in sneltreinvaart online.
35 kaasspeciaalzaken openden tijdens corona hun eigen webshop.

Hoe kunnen onze klanten de consument op een andere manier bedienen met onze kazen? Dat vroeg commercieel directeur Peter Verweij van Kaashandel Remijn zich af toen de coronacrisis begon. Een vraag waar Midmid wel raad mee wist.

Kaashandel Remijn is gespecialiseerd in Nederlandse (half)harde kaas en bestaat al veertig jaar. Oprichter en boerenzoon Kees Remijn begon ooit met het kopen van kazen bij lokale boeren, om deze vanuit zijn eigen kelder weer te verkopen aan consumenten. Hun kaas vliegt tegenwoordig vanuit Kerkdriel naar bijna 300 winkels in Nederland én verder all over the world van Amerika tot Australië. Maar met de huidige crisis groeide de vraag naar online verkoop mogelijkheden.

Peter Verweij: “Kaas is een prachtig product en het is mooi om in de wereld van een ‘levend’ product te werken. Tegelijkertijd is het een conservatieve branche waar veel speciaalzaken en groothandels de uitbreiding naar online verkoop nog niet hebben gemaakt. Ook wij niet. De coronacrisis zet vaart achter zo’n digitale ontwikkeling. Met de software van Midmid is mogelijk gemaakt dat onze klanten gemakkelijk en snel een eigen online webshop kunnen beginnen.”

Je eigen webshop in twee stappen

Om Kaashandel Remijn doelgericht te kunnen helpen levert Midmid gebruiksvriendelijke software, die wordt toegespitst op de wensen en de branche van de klant. In dit geval: kaas. Met twee eenvoudige stappen kunnen aangesloten winkels vervolgens hun eigen webshop samenstellen.

1. Centrale productbibliotheek vullen

Kaashandel Remijn vult de centrale productbibliotheek van het platform met hun kazen, voorzien van de juiste informatie: naam, ingrediënten, voedingswaarde en eventuele allergenen. Ook online gaat het om gevoel en beleving bij de klant. Hiervoor maakt Kaashandel Remijn gebruik van pakkende omschrijvingen en sprekende productfotografie.

“Al een geruime tijd had ik in gedachten om een webshop te laten bouwen. In een professionele webshop gaat normaliter veel tijd en geld zitten. Peter van Kaashandel Remijn vroeg of ik interesse in een webshop had. Samen met Midmid hebben wij zeer snel en zonder grote investeringen een keurige shop gerealiseerd. Vragen m.b.t het inrichten van de webshop werden snel en correct beantwoord. Inmiddels verstuur ik pakketten door heel Nederland. Dit is allemaal extra omzet!”

Patrick Schouten, 't Kaaspunt Oosterhout

2. Gepersonaliseerd webshop inrichten

De speciaalzaken maken een eigen webshop aan die ze zelf kunnen beheren: ze voegen informatie toe over hun winkel en selecteren vanuit het centrale assortiment (productbibliotheek) de producten die ze verkopen. Daarnaast kunnen ze hun eigen producten toevoegen, van noten tot gedroogd fruit en smaakvolle olijfolie.

“We speelden al langer met het idee om een webshop te lanceren maar wisten niet goed waar te beginnen: met ons uitgebreide assortiment (ca. 400 kazen en delicatessen) is het een behoorlijke uitdaging. Toen de coronacrisis begon en Remijn en Midmid ons benaderde om in samenwerking een webshop te starten, was de keuze dus snel gemaakt. De webshop heeft een groot deel van de verloren omzet goed gemaakt.

Het contact tussen ons en Midmid is altijd vloeiend, wanneer wij onze eigen input willen voor de webshop gaan zij er direct mee aan de slag waardoor we de webshop helemaal hebben kunnen personaliseren.”

Thassia en Martin Koster, Fromagerie L`Amuse IJmuiden en Amsterdam

Win-win voor iedereen

Met het platform van Midmid kunnen speciaalzaken die veelal nog traditioneel zijn ingericht, in één keer de stap naar online maken. Snel en efficiënt zonder dat ze daarvoor een compleet nieuwe website hoeven te lanceren. Zo vergroten ze niet alleen hun afzetmarkt, maar kunnen ze ook net dat beetje extra gemak en service richting de consument bieden.

Peter: “Dit is niet alleen praktisch tijdens corona, maar ook voor de toekomst. Voor consumenten die straks nog niet naar de winkels kunnen of willen, maar ook voor de algemene verkoop. Win-win dus.”

Al na de eerste maand zag Kaashandel Remijn duidelijke resultaten van hun online aanwezigheid.

“Via de software van Midmid kunnen onze speciaalzaken in deze tijden toch in contact blijven met de consument. Online en in de winkel.”

Peter Verweij, commercieel directeur Kaashandel Remijn

Resultaten

  • Sinds de start zijn er 10.000 unieke webshop bezoekers per maand met een gemiddelde bezoekduur van 4:19 minuut op de websites van de kaasspeciaalzaken;
  • In nog geen twee weken tijd zijn er 35 winkels gestart met online verkoop;
  • In het eerste kwartaal hebben de winkels honderden extra bestellingen via de webshops ontvangen;
  • Op het platform staan inmiddels 70 verschillende producten die door Remijn beschikbaar worden gesteld voor de online verkoop.

Wil je weten wat Midmid voor jouw onderneming kan betekenen?
Aarzel dan niet contact met ons op te nemen.